dijous, 24 de desembre del 2009

EL DEBAT

EL DEBAT UNIVERSITARI
Una altra activitat que formava part de l'assignatura de Comunicació va ser el debat. El debat universitari és una proposta que pretén fomentar entre els estudiants de diferents universitats el diàleg, la confrontació d'idees i promoure valors essencials en un estat democràtic com la convivència, l'entesa i la llibertat.
ASPECTES DE CONTINGUT DEL DEBAT
El debat és una activitat de grup composada en total per 8/10 persones dividides en dos equips de 4/5 persones. Cada equip havia de nominar un capità, com a portaveu, i tenir un introductor del tema, dos oradors, un/dos investigadors-finalitzadors del debat . Segons les normes internes que vam establir, cada intervenció havia de durar com a màxim tres minuts.
En primer lloc, per preparar un debat cal fer una planificació sobre com es vol fer, com s’ha de repartir la feina entre els membres, quin són els punts que volem remarcar i per últim a on obtenir aquestes fonts d’informació. Un cop s’ha decidit això, és important triar la informació més addient de cara a exposar al debat, i un cop seleccionada després s'ha d'organitzar-la per tal de fer la redacció del discurs. Aquest discurs es basarà en un desenvolupament de les idees que es vulguin argumentar. En el moment de la posada en escena, primerament els dos equips han de fer una exposició inicial, introduint les línies generals del debat i si s’escau algun argument inicial d’una i d’altra banda. Posteriorment els oradors d’un i d’altre equip fan les argumentacions a favor de la seva proposta i en contra de les propostes de l’equip oponent si es considera oportú. Els investigadors, un cop que han escoltat els arguments poden realitzar algunes preguntes a l’equip contrari, per tal d’aclarir algun aspecte que s’hagi passat per alt, amb l’objectiu de posar en dubte els arguments de l’equip contrari. En funció dels arguments de la resposta els objectius de la pregunta tindran un efecte (desacreditar els arguments dels oradors de l’equip contrari) o un altre (consolidar els arguments dels oradors). Per concloure el debat, una persona de cada equip farà una valoració global, però cadascú des de la seva posició, ha d' intentar per última vegada aconseguir persuadir als presents, fent veure que els seus arguments són millors en tots els sentits que el de l'altre grup, tant en el contingut com en les formes.
ASPECTES FORMALS DEL DEBAT
A l’hora de fer un debat també s’han de tenir en compte altres aspectes importants que anirien més encaminats a les formes de fer, més que a la part de contingut.
Respecte les formes, destacaria els següents aspectes d’un bon discurs:
-Frases curtes amb missatges concrets amb un registre apropiat
-Correcció lingüística.
-Flexibilitat del discurs amb convenciment de les afirmacions.
-Bona estructuració del discurs per tal de facilitar la comprensió, ús de recursos com el sentit de l’humor, recursos literaris…..
-Clara i correcta pronúncia
-Adaptar la velocitat del discurs al moment de l’exposició.
-Fer ús de pauses per aconseguir silencis, crear una expectativa, cridar l’atenció o separar parts diferenciades.
-Modulació correcta de la veu, bona entonació i un timbre agradable, ni massa agut, ni massa greu
-Evitar les falques com per exemple “mmm”, “eee”, “bé”, “per descomptat”….
-Indumentaria apropiada per a l’ocasió
-Tenir en compte el llenguatge no verbal com la postura que ha de ser dreta però relaxada, els gestos que han de ser suaus i progresius, les mans relaxades ni exganxades al cos, ni gesticulant constantment, la mirada que ha de ser cap a la gent
-Controlar els nervis, tenint en compte que és normal tenir nervis quan s’ha de fer alguna cosa d’aquest tipus.

DEBAT A CLASSE

>Respecte els temes dels debats que vam abordar a classe van ser:
1-Integració dels nens discapacitats a les aules ordinàries
2-Educació Obligatòria fins els 18 anys
3-Religió a les escoles
4-Compartir aula nens de diferents edats
5-Uniformes a l’escola
6-Pla Escola 2.0
7-El vel a les escoles

Comentaré el debat dels uniformes a l’escola, que és el que vaig participar jo. Aquest debat va estar format pels següents companys:
UNIFORMES SÍ ........................UNIFORMES NO
Marc Company..........................Adrià Perez(C)
Hèctor Ros (C)..........................Sergi Doménech
Pol Laorden .............................David Sánchez
Javi Lahoz.................................Marc Ariño
Albert Paredes..........................Edu Muñoz

En el meu equip el Marc va ser l’introductor del tema, el Pol i jo els oradors, el Javi l’investigador i l’Albert qui va fer les conclusions.
Nosaltres vam defensar el sí, vam intentar donar bons arguments en aquest sentit, vam intentar ser creatius en la posada en escena, vam mirar de buscar una indumentària apropiada per refermar la nostra postura i crec que en general aquest debat va sortir bastant natural i espontani . Algun aspecte a millorar seria respecte a la comunicació no verbal, la poca transmissió amb el cos, ja que no vam fer servir aquesta eina per tal de donar més potència als missatges. Per concloure, crec que aquesta activitat afavoreix el treball en equip, la reflexió, el contrast d'idees com també el discurs en públic, la qual cosa fa que sigui una activitat força interessant.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada